Blog-indlæg: Få et link med linkbuilding

Dette her er det første indlæg på Link-blog, som er en blog, der omhandler fede links på nettet og nyheder om begrebet linkbuilding, som er en særlig disciplin inden for SEO (søgemaskineoptimering). Hvis en programmør, webmaster, tekstforfatter eller PR-konsulent er dygtig til søgemaskineoptimering., kan en given hjemmeside nemmere blive fundet på relevante ord eller sætninger.

Hvis du for eksempel ejer en webshop med kaffemaskiner, ville det måske være relevant at blive fundet på Krupps eller Moccamaster, som er to mærker inden for kaffemaskiner. Eller måske kaffemaskine, billig kaffemaskine eller kaffemaskine til kontoret.

Link og kriterierne i SEO

Søgemaskineoptimering handler ikke kun om nye link til ens hjemmeside, men netop dette er en af de vigtigere kriterier, hvis man laver SEO (search engine optimization – som det hedder på engelsk). Andre vigtige ting er f.eks. at skrive relevant indhold på sin egen hjemmeside og navngive medie-elementer på en måde, som indekserings-robotterne forstår.

Men mens vi er i gang med at se på kriterierne inden for SEO og fremgangsmetoden linkbuilding, kan vi lige så godt være pædagogiske og linke til en side med viden om linkbuilding. Der er tale om påfundet Artikel-tjenesten, som laver SEO-tekster for folk – små tekster a la denne, som har til formål at give hurtig viden om et emne og linke ind til et website, som skal have succes på et ord eller en sætning. Siden sælger også kategoritekster og lignende til webshoppernes egne shopsider.

Google, tekst og nye link

Link / links (kan hedde begge ting i flertal) er vigtige for ikke blot Googles robot, men også andre søgemaskiner, da de indgående links til en pågældende hjemmeside populært sagt fungerer som stemmer i Melodi Grandprixet, dvs. jo flere links desto bedre – som hovedregel.

Man kan også linke alt for flittigt og gøre det så konsekvent, at især Googles kriterier dumper hjemmesiden NED på placeringer, så det gælder om at passe på. Hvis du køber linkbuilding i udlandet, er faren især til at tage og føle på, da disse tekster med links i formentlig vil være kort og på engelsk, måske endda genereret af robotter, som slet ikke har noget at gøre med det danske marked eller sprog!

Linkbuilding og søgemaskineoptimering udføres som oftest af deciderede SEO-bureauer, men også mindre freelancere udfører tingene – med større eller mindre succes – og ganske få PR-bureauer gør det ligeledes. Et eksempel på dette kunne være PR-konsulent Søren Lillesøes PR-bureau – det hedder Supra Media, hvor igennem kunderne køber uvildig rådgivning på konsulentbasis og abonnementer inden for SEO helt generelt.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *