Link og tips om pressemeddelelser

De er et uundgåeligt fænomen i det danske mediebillede. Berømte og berygtede, eftertragtede og udskældte dukker de op og definerer en potentiel skandale, og det omhandlende subjekt må se sin hidtil velbevarede agenda udstillet til offentlig beskuelse.

Vi taler her om pressemeddelelser. Furore og debat spreder sig, og uden forudgående varsel indtager en ny sensationel begivenhed avisernes overskrifter og TV-stationernes sendeflader, såfremt budbringerens ønske om offentlig bevågenhed lykkes.

Det journalistiske beredskab præsenterer sin version af historien, og i tilfælde af opnåelse af befolkningens appel, er det plausibelt, at et nyt emne på den politiske dagsorden emergerer.

Pressemeddelelser og ordets magt

Alle offentlige personer er agtpågivende. Hvornår dæmmes op for en ny historie, og hvem vil avisoverskrifterne omhandle denne gang? En position i mediernes søgelys er omgærdet af ønsket om at blive tilgodeset af de landsdækkende medier, men den famøse, og af mange efterstræbelsesværdige mediebevågenhed, indbefatter ligeledes en nødvendig refleksion over konsekvenserne af egne handlinger, også handlinger, som tidligere ikke blev tillagt nævneværdig betydning.

Spindoktorer, agenter og andre, der guider og rådgiver de offentlige personligheder i deres færden, synes således at være sikret fortsat arbejdsindtægt på et ellers ustabilt og uforudsigeligt arbejdsmarked. Resultatet er et politisk slaraffenland af udsagn og løfter, der siger alt om alt og
intet uden egentlig at sige noget. Politikerne bliver eksperter ud i kunsten at besvare spørgsmål uden en, i ordets betydningsmæssige forstand, reel besvarelse.

Ytringsfriheden er en ubetinget og bevogtet værdi i dansk kontekst, men selvom alt er tilladt, er det tilsyneladende ikke alt, der gavner. Sådan synes billedet at tegne sig i det politiske landskab.

Men hvad er en pressemeddelelse egentlig – klik på leksikon-artiklen i dette link.

Pressemeddelelsen kan have link-værdi

Historier skabes, og historier udfases i en sideløbende proces. Hvad der er breaking news i dag, kan være uden betydning et splitsekund efter, og ingen kan forudsige morgendagens hændelser.

Pressemeddelelsen præsenterer hermed et øjebliksbillede af relevante og måske sensationelle temaer.

Alle er således potentielle bidragsydere til avisoverskrifter og medieomtale i et samfund, hvor overvågning synes at blive et naturligt livsvilkår.

Tilbage står spørgsmålet om, hvad der er udløsende faktor for historiernes opståen – befolkningens sensationsbegær eller offentlige personers kontinuerlige fejltrin og mediernes
lynhurtige opsnapning heraf?

Mange PR-bureauer overvejer ikke online-effekten af pressemeddelelser eller måler på denne. Hos et PR-bureau som Supra Media er det muligt at bestille presseomtale, som primært skal sigte mod onlinemedier, så der kan komme links ud af arbejdet og dermed effekten på søgemaskineoptimeringen (SEO).

I dette link kan du læse om cases og værdien af SEO i pressemeddelelser.

iStock_000009878516XSmall