Værdien af god linkbuilding

Indrømmet, denne spændende side Link-blog.dk handler ofte om nogle meget nørdede emner f.eks. inden for SEO eller søgemaskineoptimering.

Gode link (såkaldt ‘linkbuilding’) skaber nemlig bedre placeringer på søgemaskiner som Bing og Google og tillige mere trafik til folket. Og det er billigere trafik end den, man kan opnå via annoncer. Derfor er der grund til at dvæle ved sådanne nørdtemaer bare en tid.

Faktisk viser undersøgelser omkring denne SEO, at forbrugere og andre internetsurfere brugere længere tid på hjemmeside, som de har fundet via redaktionelle resultater, dvs. søgemaskineoptimering, end på sider fundet med annoncer.

Det kan jo lyde oplagt, men mange er ikke klar over denne connection mellem de to slags søgeresultater og forskellen i bedre konvertering, som der faktisk også er for en webshop eller blot konsulenten, som søger flere leads via nettet.

Hemmeligheden bag linkbuilding

Men hvad er så linkbuilding, som denne blog bl.a. handler om? Det er egentlig ikke så svært, men så alligevel: Det handler om de links, der skaber placeringerne som før fortalt. Det der er rugbrødsarbejdet ved at lave SEO. Det gælder ikke om at have mange links, men om at have de rette af slagsen ifølge seneste forskning ud i Googles algoritme!

Så linkbuilding med en masse links fra kinesiske sider om ingenting vil give dårligere placeringer end links fra danske .dk blogs såsom Link-blog eller f.eks. Maxmedica.dk. Sådan kan det opridses.

En dygtig person – en SEO-ekspert – kan hjælpe med det rette miks af link, som giver effekt for et givent firma eller en privatperson, der ønsker et emne i fokus. Folk kan også selv gå i gang, men linkbuilding er et ekspertområde, som mange ikke forstår særlig meget af. . de skal være tekniske kompetente, kunne skrive og stave hurtigt, og være villige til at læse blogs om emnet og eksperimentere. Det er de færreste forretningsfolk trods alt.