Headhunting via et rekrutteringsbureau
|Jeres allesammens link-nørd ser i dag på rekruttering via internettet. Mange tænker fejlagtigt her på LinkedIn som headhunternes hellige gral, men hvorfor ikke opsøge et rekrutteringsbureau via nettet og lade en ekstern konsulent udføre alt det specialiserede, langsommelige arbejde?
Det være sig jobsamtalerne, gennemlæsning af jobansøgninger, annoncering frem mod rette kandidat og så selvfølgelig research og opsøgning af potentielle kandidater.
Mange mindre firmaer vil måske ikke have råd til ekstern hjælp, men omvendt kan de lidt større spare en masse tid og besvær ved at få fagfolk til at udføre arbejdet. Samtidig kan det også blive rigtig dyrt, hvis man ansætter den forkerte kandidat, der ikke har evnerne eller måske bare ikke bliver i jobbet specielt lang tid, fordi det ikke levede op til forventningerne, eller en højere løn lurede rundt om hjørnet hos en konkurrent.
Mange rekrutteringsfirmaer (eller bureauer, som det hedder med et mere fint ord) i Danmark vil ligge inde med specialviden ang. potentielle kandidater og personer med konkret viden, som mange firmaer ikke selv kender til, da de måske ikke taler med konkurrenter af frygt for at afsløre detaljer i ‘forretningen’.
Headhunting af deciderede specialister inden for fx IT som programmering, server-montering eller maskinbetjening er fx et område med gang i, da firmaer ikke altid kan finde den rette arbejdskraft og derfor alternativt må flytte arbejdspladser til udlandet eller søge om green cards til eksempelvis pakistanere eller indere.
Den slags processer kan tage lang tid og koste mange penge, hvorfor det er oplagt at afsøge terrænet i Danmark for potentiale først. Headhunting er som sagt i stigende noget, der sker inden for menige specialistområder frem for kun på chefpotentialesiden. Mange direktører ansættes ganske vist via headhuntere, men specialister gør det ofte også i større virksomheder.
Når man går på jagt efter et velegnet rekrutteringsbureau kan internettet måske være en god start til at finde emner og læse om firmaernes givne specialer i branchen. Det kan dog også være vældig givtigt at spørge andre i erhvervslivet, hvem de bruger, og hvad der virker inden for en branche. rekrutteringsfirmaer med specialviden trækker klart op.
Visse bureauer coacher også ledige, der så lægger nogle penge – en provision – når de finder et job via rekrutteringskonsulentens netværk af firmaer og åbne muligheder. Det kan f.eks. være en vis procentdel af den første månedsløn eller lignende givtige bonusser. Visse steder gør det dog kun mod en vis timeløn til coachen inden for rekruttering, det kan variere meget og der er ingen hovedregler eller lovgivning som sådan på området.
Der er kort sagt lidt wild west over området, så det er også vigtigt at se på, om den givne leverandør har certificeringer og erfaring inden for branchen. Det kan ofte ses via hjemmesiden og ellers er det blot at ringe og høre, hvad de har af godkendelser …
En fin mulighed online er i øvrigt at gæster oversigtssiden her for at finde frem til givne bureauer, der måske vil kunne hjælpe. Der er mange af dem, så kig først og fremmest på certificeringer og erfaring inden for branchen, før jeres firma ruller sig ud og spenderer en masse penge på noget, der ikke virker. Gardér jer, kan man sige. Og god fornøjelse her fra Link-blog.dk!