Link-safari: Find en god kommunikationsmedarbejder

Der er mange kommunikationsmedarbejdere i Danmark, og der kommer stadig nye til. Kommunikationsmedarbejdere har ofte en akademisk baggrund, enten en cand.com-uddannelse eller en af de mange kommunikations-relaterede uddannelser.

For at blive dygtig til at arbejde med kommunikation skal man mestre en lang række teknikker og færdigheder. Som oftest har den enkelte kommunikationsmedarbejder specialiseret sig i eksempelvis SEO, strategisk kommunikation, PR eller online-kommunikation.

Overordnet kan man sige, at man uanset hvad man har specialiseret sig i, så må man gøre sig klart hvad det er man vil kommunikere, til hvem og hvordan. For at blive en dygtig kommunikationsmedarbejder skal man altså både kende modtageren af kommunikationen og have budskabet på plads.

Mere info om mulige kommunikationsfolk findes her.

Kommunikationsmedarbejdere blive ofte forvekslet med tryllekunstnere

Mange virksomheder tror, at deres kommunikationsmedarbejdere er tryllekunstnere, der kan løse alle problemer for virksomheden. Også dem der ikke er kommunikationsrelaterede. Det er dog en misforståelse. Kommunikation handler om budskaber mellem mennesker og om synlighed.

Ønsker en virksomhed at være mere synlige, så er det en kommunikationsudfordring. Ønsker en virksomhed at skabe omtale, så er det et job for kommunikationsmedarbejderne eller en ekstern leverandør.

Ønsker man derimod at forbedre bundlinjeresultatet, så er det ikke isoleret en kommunikationsopgave. Der er nemlig en lang række faktorer der spiller ind, når det gælder bundlinjen i en virksomhed. Kommunikation er naturligvis en vigtig faktor, men det groft sagt nytter det ikke at kommunikere et givent produkts kvalitet, hvis ikke kvaliteten er i orden. Man kan altså kun kommunikere det faktuelle.

Er man en pålidelig virksomhed, så kan kommunikationsmedarbejderne formidle det. Er man det derimod ikke, så nytter det ikke at man prøver at lade den enkelte medarbejder eller eksterne leverandør overbevise modtageren om det modsatte.

Hvornår skal man investere i kommunikationsmedarbejdere?

Mange virksomheder gør den fejl, at de først investerer i kommunikation når salgstallet falder eller den dårlige omtale er en slem realitet i medierne eller det offentlige rum helt generelt.

Der er en tendens til ikke at tænke kommunikativt når det går godt og man anser i mange virksomheder en investering i kommunikation som en brandslukningsteknik når modgangen kommer.

Virksomhederne burde i stedet bruge ressourcer på kommunikationsmedarbejdere i medgang, da man dermed kan sikre endnu mere vækst og være forberedte når og hvis modgangen kommer. For det gør den før eller siden!

Hvis det lyder interessant at have sin egen kommunikationsansvarlige, men pengene ikke er til det, findes der også alternative lejemuligheder – prøv at se dette link om priser for at leje kommunikatører.